Wij hadden geen idee dat er om deze reden gratis wifi in de winkel is
Wie weleens een bezoekje aan de Primark heeft gebracht, snapt wel dat het runnen van zo’n winkel een hele klus is. Er hangen duizenden kledingstukken, komen honderden klanten per dag langs, verspreid over meerdere verdiepingen… En ja, dan gaat er ook soms iets mis. Een oud-medewerker onthult op TikTok hoe het er behind the scenes aan toe gaat bij de budget-kledingketen. Dit zijn haar vijftien geheimen.
1. Alle handtassen worden gecontroleerd
Koop je een (hand)tas bij de Primark? Dan moeten medewerkers altijd kijken of er niet ‘per ongeluk’ andere producten in de tas zitten. Het kan namelijk gebeuren dat mensen kleding of accessoires verstoppen in de tas die ze afrekenen om ze zo ongemerkt mee naar buiten te nemen. Maar: een medewerker zal je nooit beschuldigen van diefstal als ze iets in de tas aantreffen. In plaats daarvan moeten ze vragen: “Had u dit ook willen hebben?”
2. Geen broers/zussen naast elkaar
De TikTokker vertelt dat er in haar Primark-filiaal een speciale regel was dat broers en/of zussen niet naast elkaar in dezelfde winkel mochten werken. Als twee mensen uit hetzelfde gezin een baantje bij de kledingwinkel hadden, werden ze beiden op verschillende afdelingen en het liefst ook op verschillende verdiepingen gezet. De reden? Managers waren bang dat er anders onderling te snel ruzie zou ontstaan!
3. Het magazijn is piepklein
Je verwacht het niet bij zo’n joekel van een kledingzaak, maar de magazijnen per afdeling zijn maar heel klein. Als je aan een medewerker vraagt of jouw maat nog ergens op voorraad ligt, is de kans groot dat het even gaat duren voordat dit personeelslid terug is. De magazijnen bestaan namelijk uit hoge rijen opgestapelde dozen die ze één voor één af moeten gaan om het gewenste item te vinden.
4. Alles moet gevouwen
In de Primark ontstaan al snel ‘grabbelbakken’ – bakken met kleding waarin alles overhoopligt door enthousiast graaiende klanten. De oud-medewerker onthult dat desondanks toch alles moet worden gevouwen. Zelf moest ze er ook voor zorgen dat alle slipjes à 1 euro netjes in de bakken bleven liggen. Een haast onbegonnen klus, waardoor deze regel inmiddels minder strikt is.
5. Elke winkel heeft een prime time
Spitsuur op de winkelvloer! Elk Primark-filiaal kent zijn eigen prime time, het moment van de dag waarop er de meeste klanten zijn in de winkel. Het is op dit tijdstip niet de bedoeling dat medewerkers pauze houden. Iedereen wordt de winkel in gestuurd om kleding achter de klanten aan op te ruimen en de lange rijen in goede banen te leiden. Soms moet het personeel letterlijk met bordjes en wegwijzers aangeven waar de rij begint.
6. Kleding wordt verstopt in de winkel
Net als in de supermarkt gebeurt met producten die bijna over datum zijn, moet ‘oude’ kleding naar voren worden gehaald in de rekken wanneer er weer een nieuw seizoen voor de deur staat. Zo hangt de kleding die het snelst weg moet meer in het zicht. Bij het naar voren halen van deze kledingstukken komt personeel heel vaak ‘verstopte’ kleding tegen: bepaalde items die iemand ergens achterin een hoek heeft gehangen om er nog even over na te denken en later terug te komen. Ben je dus nog op zoek naar een populair item in jouw maat, ga dan dus alle goed verborgen hoeken van de winkel nog eens bij langs.
7. Korting krijgen is bijna onmogelijk
Omdat de kleding al zo goedkoop is bij de winkelketen, zit een korting er vaak niet in. Ook medewerkers krijgen geen speciale kortingen, alleen soms in hun eigen winkel en dan maximaal 10 procent. De oplossing om de kleding toch nóg goedkoper op de kop te tikken? Zoek naar items die een vlek hebben, een los draadje aan de zoom hebben hangen of een andere beschadiging vertonen. Als je dit aan het personeel laat zien, moeten ze je korting geven.
Lees nog acht goed bewaarde Primark-geheimen op de volgende pagina.
Pagina 1/2