'Dark humor' of gaan de TikTok-video's over de grens?
De Olympische Spelen liggen nog maar net achter ons, of de volgende sportcompetitie van hoog niveau dient zich alweer aan: de Paralympische Spelen. Maar niet alleen de bijzondere sportprestaties trekken de aandacht: het officiële TikTok-account van de Paralympische Spelen doet flink wat stof opwaaien.
Viraal op TikTok
Tegenwoordig is iedereen op TikTok te vinden, zo ook de Paralympische Spelen. En de content van het officiële TikTok-account laat wereldwijd veel mensen hun mond doen openvallen. Het account is zowel berucht en beroemd vanwege de video's van de Paralympiërs, met edits die eigenlijk nét over de grens gaan. Heb je de ophef gemist en ben je nieuwsgierig waar het allemaal om draait? Kijk dan met ons mee.
@paralympicsScream if you wanna throw further.♬ squirrels - <3
Gemengde reacties
We kunnen ons amper voorstellen dat we hier het échte officiële TikTok-account van de Paralympische Spelen voor ons hebben. Want na even door de video's te hebben gescrold, rijst de vraag: is dit zwartgallige humor of pure spot?
Ook de reacties zijn verdeeld. In de comments onder de TikToks gaat het flink los met reacties zoals 'respectloos', 'brutaal' en 'pestgedrag'. Maar de bedenkers van het concept kunnen ook op steun rekenen, andere reacties luidden namelijk 'taboedoorbrekend' of 'grensverleggend'.
Paralympiërs
Maar misschien wel het belangrijkste in deze kwestie: wat vinden de sporters er zelf van? Ook daarover klinken gemengde reacties. De Australische wielrenner Darren Hicks, die in een viraal filmpje de hoofdrol speelt, ziet het niet als spot. Hicks mist zijn rechterbeen, en in de video waarin hij in actie komt, wordt het woord 'left, left, left!' gezongen.
@paralympicsLEFT…LEFT…LEFT…♬ Follow The Leader - Rumba Del Sol
"Ik heb niet het gevoel dat ze me uitlachen. Ze gebruiken een liedje met het woord 'links' en ik trap toevallig met mijn linkerbeen", aldus de nuchtere wielrenner. Maar niet iedereen kijkt er zo luchtig naar. Volgens Paralympisch voetballer Sean Jackson ligt de focus niet genoeg op de sportprestaties. "Als ik naar het account kijk, heb ik misschien één of twee video's gezien van sporters die iets succesvols doen. De anderen worden bespot omdat ze vallen of om hoe ze lopen."
Geniale marketing
Hoe je het ook bekijkt, de TikTok-video's hebben in elk geval de aandacht getrokken en de Paralympische Spelen flink op de kaart gezet. Het brein achter de video's is een team van vier personen, waarvan drie zelf ook een beperking hebben en twee zelfs ooit paralympiër waren. Craig Spence, merk- en communicatiechef van het IPC, legt uit hoe ze tot deze strategie zijn gekomen. "We beseften dat onze content heel erg gedurfd moest zijn om engagement te genereren. Nu heb je veel mensen die niet weten of ze erom moeten lachen. En als ze dat wel doen, vrezen dat ze naar de hel gaan. Ach, onze posts zijn misschien op het randje, maar ik denk dat we de balans juist zit."
Wat vind jij van de gewaagde TikTok-video's?
Lees ook: Helpt het om wc-papier op de bril te leggen bij een openbaar toilet?
Artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest!
Bron: TikTok @paralympics, Sporza | Beeld: NL Beeld / Emiel Muijderman