Wiens schuld is het?
Een op de acht kinderen heeft overgewicht. Daarbij haalt slechts vijf procent van de meisjes en zeven procent van de jongens de bewegingsnorm van een uur beweging per dag. Kinderen worden nu massaal te dik, maar wiens schuld is dat eigenlijk? Ligt die verantwoordelijkheid bij de ouders van het te dikke kind of misschien toch ergens anders…
Wat vind jij?
Ouders?
Uit onderzoek van GezondNU Magazine geeft 80 procent de schuld aan de ouders. Als de ouders zelf ook overgewicht hebben, dan vindt 87 procent van de ondervraagden het niet gek dat het kind ook te dik is. Wethouder Eric van der Burg van Amsterdam noemt het zelfs kindermishandeling als ouders hun kind te dik laten worden. Zijn ouders dan de enige schuldige aan de toenemende buikomvang van kinderen? Natuurlijk is het zo dat ouders bepalen wat er in huis gehaald wordt, maar vlak ook de bedrijven niet uit, vindt Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding.
Bedrijven?
De alliantie is van mening dat de schuld ligt bij het bedrijfsleven. Kinderen worden verleid op heel veel plekken. Denk bijvoorbeeld televisie, bioscoop en apps op de telefoon. 94 procent van de reclames gaan over ongezond eten en dat is veel te verleidelijk. Als het kind uiteindelijk zelf geld heeft zal dit grotendeels opgaan aan dit soort eten en dat wil de alliantie tegengaan. Ze willen niet langer dat er reclames getoond worden over ongezond eten tussen 06:00 uur en 21:00 uur.
Meer regels
Daarbij mogen kinderidolen ook niet meer gebruikt worden om ongezonde voeding aan te prijzen. Ook winacties, prijsvragen en spaaracties mogen niet meer als het aan de alliantie ligt. De bedrijven mogen pas vrij adverteren als het kind de leeftijd van 13 jaar gepasseerd is. Alleen dan zou hij zelf goede en weloverwogen beslissingen kunnen nemen.
Wat vind jij? Is een te dik kind de schuld van de ouders of eerder van de fabrikant? Laat het ons weten in een reactie op onze Facebookpagina.
Lees ook: Zijn ouders verantwoordelijk voor het pestgedrag van hun kinderen?
Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!
Lees ook: Stopkindermarketing, JM ouders | Beeld: pxhere