Zo ga je om met iemand die altijd klaagt

Dit is wat een expert erover te zeggen heeft

Heeft je trein wéér vertraging of is er iets vervelends gebeurd op je werk? Dan is het heel logisch dat je daar even over wilt klagen. Dat lucht op en daarna kun je weer verder met je dag. Toch zijn er ook mensen die áltijd wel wat negatiefs te zeggen hebben, je kent ze vast wel. Maar hoe ga je het beste om met iemand die chronisch klaagt?

Chronische klagers

Om te begrijpen hoe je het beste om kunt gaan met iemand die altijd klaagt, is het eerst belangrijk om te beseffen dat ze zich vaak niet realiseren dat ze dit doen. "Mensen die chronische klagers zijn, zijn zich er niet van bewust dat ze chronische klagers zijn – ze denken dat ze gewoon praten", legt relatie-expert Nedra Glover Tawwab uit aan mindbodygreen. Ze hebben het dus waarschijnlijk niet door dat ze al vier of vijf negatieve dingen achter elkaar hebben gezegd.

Nieuwe vaardigheid aanleren

Nu zou je chronische klagers op een luchtige wijze op hun negativiteit kunnen wijzen, maar volgens Tawwab is dit vaak niet de manier. Aangezien zij vaak niet doorhebben dat ze veel klagen, zullen ze zo'n luchtig grapje vaak niet doorhebben. "We moeten proberen ze een nieuwe vaardigheid aan te leren. We moeten ze leren hoe een klacht eruitziet en hoe een klacht klinkt. Vaak denken ze dat ze alleen maar over een probleem praten, maar voor anderen kan dit heel klagend overkomen", aldus de relatie-expert.

Positief beginnen

Hoe leer je iemand die altijd klaagt dan zo'n nieuwe vaardigheid aan? Volgens Tawwab is het heel belangrijk om het gesprek positief te beginnen. "Een prachtig ding dat we bij chronische klagers kunnen doen, is het gesprek beginnen op een manier waarop jij wil dat het gaat", vertelt ze. Probeer ook onderwerpen waar hij of zij vaak over klaagt te vermijden, om zo te voorkomen dat het gesprek een negatieve kant op gaat. "Er zijn bepaalde onderwerpen waar je het beter niet met hen over kunt hebben. Begin je bijvoorbeeld over politiek en heeft de chronische klager hier iets over te klagen? Dan weet je dat je het hier de volgende keer beter niet over kunt hebben."

Grenzen stellen

Hoewel je het gesprek zelf in een positieve richting kunt duwen, is het helaas niet altijd mogelijk om een chronische klagen te laten stoppen met klagen. Het is voor jezelf dan ook belangrijk om grenzen te stellen. "Je kunt bepalen hoe je luistert. Je kunt bepalen wat je doet als ze klagen. Maar je kunt ze vaak niet laten stoppen met klagen", aldus Tawwab. Heb jij een collega die veel klaagt? Dan kun je ervoor kiezen om gesprekken met hem of haar zoveel mogelijk uit de weg te gaan en niet in te gaan op de negativiteit. In sommige gevallen is het zelfs beter om een stap verder te gaan. Heb je bijvoorbeeld een vriendin die constant negatief is en jou helemaal geen energie geeft? Dan is het misschien een goed idee om de banden te verbreken. Leuk is het zeker niet, maar het is wel belangrijk dat een vriendschap jou energie geeft, in plaats van alleen maar alle energie weg te zuigen.

Lees ook: Vrouw vertelt: ‘Mijn beste vriendin is zwanger en ik ben niet blij voor haar’

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: mindbodygreen | Beeld: Unsplash, Mimi Thian