We keren vaak met een volle kar en lege portemonnee huiswaarts
Een tripje naar IKEA resulteert vaak in een volle kar met dingen waarvan je niet wist dat je ze nodig had. De verleiding in de Zweedse woonwinkel in nu eenmaal ontzettend groot. Hoe dit komt? Er zijn een aantal trucjes die de keten toepast om jou flink in te laten slaan.
De locatie
Om te beginnen is elke vestiging van IKEA natuurlijk een grote winkel. Alle woonproducten op één plek, de keuze is enorm. Zo’n groot pand bevindt zich vaak buiten de stad, waardoor je al snel met de auto naar de winkel gaat. Dit zorgt natuurlijk voor meer gemak met het vervoeren van al je aankopen, maar ook voor iets meer moeite om bij de winkel te komen.
Potloodje en papier
Zo’n grote winkel heeft wat hulpmiddelen nodig om de shop ervaring zo efficiënt mogelijk te maken. Leuk item gespot in de gezellig ingerichte showrooms? Gewapend met een potlood en papiertje kun je elk artikelnummer noteren, zodat je in het magazijn de producten in je karretje kan laden. Heel slim, want door al die artikelen op je papiertje word je constant herinnerd aan de items, die nu in je gedachten blijven hangen. Nu moét je dat kussentje wel mee nemen, je krijgt ‘m immers niet meer uit je hoofd.
Geen tijd
Is het je ooit opgevallen dat in de meeste winkels geen klok hangt? Dit is een bekende truc om klanten onbewust meer geld uit te laten geven. Doordat je niet bewust bent van de tijd, breng je langer door in de winkel. Daardoor wordt de kans groter dat je meer geld gaat uitgeven.
Het IKEA-effect
Wanneer je thuiskomt met je nieuwe meubels, kan het feest echt beginnen. De nieuwe kast moet in elkaar worden gezet, en dit is een uitdaging. De handleiding is vaak niet duidelijk, soms passen de benodigdheden niet helemaal en kost het veel moeite om de kast in elkaar te zetten. Wanneer het eindelijk gelukt is, krijg je een gevoel dat zegt: ”Dit heb ik gemaakt!” Dit gevoel wil IKEA graag bij je losmaken, zodat je trots bent op je prestatie, en onbewust meer waarde hecht aan het meubel. Aha!
Bron: Tips en Weetjes, Girlscene | Beeld: Pexels