De stadsauto: mateloos populair met een reden

Een stadsauto heeft onwijs veel voordelen!

Nederland houdt van stadsauto’s. Je kunt geen straat uitrijden of je ziet er wel één of meerdere staan. Maar wat is nu eigenlijk de reden dat stadsauto’s hier zo goed scoren? Wel, dat is een aardig lijstje.

Een stadsauto is betaalbaar

Stadsauto’s behoren tot het kleinste autosegment op de markt, namelijk het A-segment. Meestal worden compacte auto’s uit het B-segment, zoals de Opel Corsa, ook tot de categorie stadsauto gerekend. Het is geen verrassing dat dit soort auto’s ook de meest betaalbare auto’s zijn die je van je geld kunt kopen.

Voor minder dan 15.000 euro kun je een compleet nieuwe stadsauto kopen en dan heb je nog de nodige keuze ook. Tweedehands is het helemaal prijsschieten. Met een beetje budget is er dus veel mogelijk, ook als je wat luxe opties en extra’s op de auto wilt.

Kleine motoren verbruiken minder brandstof

Kleine auto’s worden aangedreven door kleine motoren. In de regel zien we voornamelijk drie- en viercilinders met een relatief laag verbruik. De Toyota Aygo is een van de zuinigste stadsauto’s die je kunt kopen; dit model verbruikt ongeveer 1 op 20. De grote meerderheid van stadsauto’s rijdt op benzine.

Dat is aan de pomp wat duurder, maar aangezien stadsauto’s over het algemeen minder kilometers rijden, ben je onderaan de streep goedkoop uit. Daarnaast verschijnen er steeds meer elektrische auto’s, die ook erg zuinig zijn.

Gebruikskosten zijn laag

Als je een stadsauto rijdt, profiteer je van lage gebruikskosten. Dit gaat verder dan alleen de brandstofkosten. Het gewicht en de uitstoot zijn in vergelijking met grotere auto’s aan de lage kant, waardoor je minder wegenbelasting betaalt. Hetzelfde geldt voor de verzekeringskosten. Bovendien zitten er weinig complexe onderdelen op stadsauto’s; dit scheelt aan onderhoudskosten.

Ze worden steeds beter

Een andere reden om een stadsauto te kopen, is dat ze steeds beter worden – in meerdere opzichten. Autofabrikanten weten steeds meer vermogen uit de compacte motoren te persen, zonder dat dit ten koste gaat van het verbruik. Sterker nog, stadsauto’s worden alsmaar efficiënter. Daarnaast wordt er nog altijd vooruitgang op het gebied van veiligheid geboekt.

Verrassend praktisch

Hoewel stadsauto’s tot de kleinste auto’s op de markt behoren, zijn ze nog behoorlijk praktisch in gebruik. Er zijn bepaalde modellen verkrijgbaar, zoals de Kia Picanto of Volkswagen Up, die van binnen verrassend ruim zijn. Er is geen gebrek aan been- en hoofdruimte. Kinderen passen er vaak makkelijk in, maar volwassenen soms dus ook. Je kunt er tevens heel wat bagage in kwijt. Niet alleen de wekelijkse boodschappen, maar bijvoorbeeld ook als je een weekendje weg wilt.

Niets ontbreekt

De tijden dat een stadsauto overwegend kaal werd afgeleverd, zijn al lang vervlogen. In de meeste gevallen is een instapmodel nog relatief eenvoudig aangekleed, maar je hoeft niet veel geld uit te geven om een stadsauto lekker uit te rusten.

Voorzieningen als airconditioning, parkeersensoren, (draadloze) telefoonverbinding, Apple CarPlay of Android Auto kun je tegenwoordig gewoon aanvinken op de optielijst. In sommige gevallen zitten zulke features er zelfs standaard op. Wie tweedehands koopt, krijgt dergelijke extra’s erbij zonder een meerprijs te hoeven betalen. Dat scheelt!

Makkelijk (par)keren

Een stadsauto heeft een korte wielbasis en dat betekent dat deze bijzonder wendbaar is. Rijden in een stadsauto is daarom vaker wel dan niet een plezierige ervaring, omdat deze op lage snelheden direct reageert op je rijgedrag. Het is een beetje als rijden in een kart. De wendbaarheid van kleine auto’s is vooral handig in binnensteden, vandaar ook de naam. Parkeren gaat dan ook in een handomdraai. Je prikt hem zo in het parkeervak en hebt vanwege de goede zichtbaarheid uitstekend overzicht.

Beeld: Adobe Stock