En betaal je eigenlijk wel voor de kwaliteit of vooral voor de merknaam?
Een mooie beha kopen bij een lingeriezaak is vaak een rib uit je lijf. Wil je de bijpassende slip erbij aanschaffen, dan mag je al helemaal je portemonnee omkeren. Waarom zijn beha’s eigenlijk zo duur, terwijl je ze bij sommige warenhuizen voor maar een fractie van de prijs kunt vinden? Heeft dat alleen te maken met de kwaliteit of ook met de merknaam en de winkel? Wij hebben de antwoorden op deze vragen.
Groot prijsverschil
Waar je bij een grote kledingketen een set van twee beha’s voor zo’n 15 euro in je winkelmandje legt, tel je bij een lingeriezaak al snel rond de 80 euro neer voor één exemplaar. Waar komt dit enorme prijsverschil vandaan? Kwaliteit is zeker een belangrijke factor. Grote kans dat die goedkope beha binnen de kortste keren lubberende bandjes en een vale kleur heeft. Toch spelen ook andere zaken een rol, zoals materialen, het maakproces en de marges die de winkels hanteren.
Duurdere stoffen
Duurdere beha’s zijn vaak simpelweg gemaakt van duurdere stoffen, zo weet lingerie-expert Fabienne Zwanenburg te vertellen aan RTL Nieuws. “Je zou denken: katoen is katoen, maar dat is niet zo. Merken in het hoge segment gebruiken alleen de katoendraden waar geen bolletjes aan zitten.” Ook de veelgebruikte stof lycra kent behoorlijk wat kwaliteitsverschil. En dat niet alleen, dure beha’s worden ook vaak afgewerkt met duurdere stoffen. “Voor luxemerken worden bijvoorbeeld vaak duurdere kantsoorten gebruikt.” In het maakproces gaat ook veel reststof verloren. “Een kanten randje achterop zo’n dure string wordt daar op een bepaalde manier op gezet, waardoor de rest van dat stuk kant niet meer gebruikt kan worden.” Dit verlies wordt weer verrekend in de prijs die de klant betaald.
Hogere kwaliteit
Voor kwaliteit moet je echt wat extra neertellen, zo vertelt Zwanenburg. “Een duurdere beha bestaat uit veel meer stukjes, er zit veel meer opbouw in. Een beha van bijvoorbeeld PrimaDonna heeft al 46 stukjes, een van Hunkemöller heeft er minder. De opbouw van zo’n beha is heel anders, met de beugels, de bandjes, de zijpanden. De pasvorm wordt er een stuk beter door – en dat moet ook wel, voor dat geld.” Volgens haar gaat het echter wel om een duurzame aankoop. Als je een kwalitatieve beha hebt gevonden in de juiste maat, kun je er lang mee doen en zul je hem met plezier dragen. “Een goede beha kost veel geld, maar je krijgt er wel veel meer uitstraling door. Vrouwen zijn zich daar vaak niet zo bewust van, terwijl ze wel veel geld uitgeven aan de kapper of pedicure. Een goedkopere beha die je nooit draagt, die is pas duur.”
Merken en marges
Je betaalt dus niet per se voor de merknaam, maar wel voor de kwaliteit en het productieproces waar een bepaald merk voor staat. En hoe zit het dan met marges? Sectorbankier Dirk Mulder geeft verheldering aan RTL Nieuws. Bij een zelfstandige lingeriezaak is de marge volgens hem zo’n 48 procent. En bij ketens ligt dit nog hoger. “Bij een filiaalbedrijf als Hunkemöller ligt de marge eerder tegen de 60 procent, omdat zij door de hele keten bezitten”, weet Mulder te vertellen. Verwacht echter niet dat de beha-verkopers de helft van het aankoopbedrag gewoon in eigen zak steken. Van de marge moeten namelijk ook de personeelskosten en de kosten van het winkelpand worden betaald. Mulder schat dat een ondermodezaak ongeveer 8 euro overhoudt van een beha met een prijskaartje van 100 euro. Op andere artikelen die lingeriezaken verkopen, zoals pyjama’s, ligt de marge vaak lager.
Lees ook: Met deze trucjes houd je je beha langer mooi
Bron: RTL Nieuws | Beeld: Unsplash