Burger King slaat plank mis met ‘vrouwonvriendelijke’ Tweet

Burger King

‘Vrouwen horen in de keuken’, schreef de fastfoodketen op Internationale Vrouwendag

Een marketingstunt van fastfoodrestaurant Burger King liep niet helemaal als gepland. Op Internationale Vrouwendag wilde het bedrijf aandacht vragen voor ongelijkheid in de horeca, maar de manier waarop stuitte heel wat mensen tegen de borst.

Schokkende Tweet

“Vrouwen horen in de keuken”, Twitterde de Britse Burger King (@BurgerKingUK) op 8 maart, Internationale Vrouwendag. De fastfoodketen wilde daarmee de aandacht trekken voor female empowerment, maar deed dit wel op een heel bijzondere manier.

Vervolgbericht

Na de oorspronkelijke Tweet ging Burger King zelf verder:

“Als ze dat willen natuurlijk. Slechts 20 procent van de chefs zijn vrouwen. Het is onze missie om de genderratio in de horeca te veranderen door vrouwelijke werknemers kracht bij te zetten met de mogelijkheid om het culinaire carrièrepad op te gaan.”

Daarna volgde een derde Tweet: “We zijn trots op ons nieuwe programma dat vrouwelijke werknemers van de Burger King gaat helpen om hun culinaire dromen te volgen!”

Niet goed ontvangen

Burger King wilde op deze manier dus de aandacht trekken voor hun nieuwe beursprogramma. Veel Twitteraars waren echter niet te spreken over de manier waarop Burger King deze aankondiging begon. “Ik heb in mijn leven veel slechte marketingcampagnes gezien, maar dit is wel de ergste!” laat iemand weten. “Ze slaan de plank helemaal mis. Wie heeft deze Tweet goedgekeurd?” vraagt een andere Twitteraar zich af. Zij leggen uit dat Twitter niet het juiste platform is voor zo’n ‘ludieke actie’. Veel mensen lezen namelijk niet de hele thread en zullen dus niet snappen dat de uitspraak dat vrouwen in de keuken thuishoren goed bedoeld was…

Tweet verwijderen

Concurrent KFC vroeg Burger King om de opmerkelijke Tweet zo snel mogelijk te verwijderen. Daarop deelde de burgertent echter een sneer uit naar de kipverkoper: “Waarom zouden we een Tweet verwijderen die de aandacht vraagt voor het gebrek aan vrouwelijke representatie in onze sector? We dachten dat jullie hier ook wel achter zouden staan?”

Excuses aangeboden

Toch is de Tweet een paar uur later verwijderd. “We snappen jullie. Onze oorspronkelijke Tweet was verkeerd en het spijt ons. We wilden aandacht trekken voor het feit dat slechts 20 procent van de chefs in het VK vrouw zijn en dat we dat willen veranderen door culinaire beurzen aan te bieden. We zullen het de volgende keer beter doen.”

Lees ook: Samantha ‘Barbie’ de Jong toont liefde voor vriend met nieuwe tattoo

Bron: Her.ie | Beeld: Unsplash, Oleg Ivanov